Poznamenáva, že Ostrochovský a Pekarčík prišli na Ukrajinu s
humanitárnou pomocou na jar 2022 a s prestávkami tam nakrúcali štyri
mesiace. "Od začiatku si uvedomovali, že pozornosť sveta sa bude
zameriavať predovšetkým na dianie na bojiskách. Preto sa snažili hľadať
obrazy života bežných ľudí, aby ich uchovali podľa svojich najlepších
schopností ako chvíle skutočnej ľudskosti v čase zničujúcej hrôzy," približuje Freyerová zámer režisérov, ktorí v Charkove objavili deti skrývajúce sa dva mesiace v metre.
Nakrúcanie filmu s deťmi uväznenými vojnou v metre vychádzalo zo snahy vytrhnúť ich z apatie a narastajúcej depresie. "Pre autorov bolo fascinujúcim zistením, že aj v takých nehostinných podmienkach vojna nevie vymazať z detí ich detskosť," dodáva Freyerová.
Film sleduje príbeh 12-ročného Nikiho a jeho rodiny, ktorí v jedno
chladné februárové ráno prichádzajú na stanicu metra, aby sa ukryli pred
bombardovaním, postupne ničiacim ich sídlisko. Niki nesmie opustiť
priestory stanice, kde žije pod neustálou žiarou neónových svetiel spolu
so stovkami ďalších ľudí. Túla sa po opustených vagónoch a
nástupištiach, až stretáva dievča Viku, s ktorou sa postupne zbližuje.
Giornate degli Autori - Dni autorov je nezávislá sekcia benátskeho
festivalu založená v roku 2004 s cieľom propagovať vysokokvalitnú
kinematografiu, ktorá prináša inováciu, originalitu, nezávislosť a ktorá
sa zaoberá neprebádanými postupmi, obsahom a formou nie je obmedzovaná
zaužívanými filmárskymi postupmi.
Ostrochovský a Pekarčík debutovali celovečerným dokumentom Zamatoví
teroristi (2013). Film, ktorý režírovali spolu s dokumentaristom Petrom
Kerekesom, ocenil festival Berlinale.